In ceea ce priveste distribuitorii de lapte, situati in puncte comerciale de impact cu consumatorul, producatorii care le folosesc afirma ca reprezinta un pion de siguranta al veniturilor provenite din vanzarea laptelui, evitand fluctuatiile de pret, impuse de procesatori. Contactul direct cu cumpărătorul final, ocolind intermediarii, este un alt punct declarat al afacerii aparent mici. În ceea ce privește prețul stabilit pentru vânzarea cu amănuntul, acesta este exclusiv la latitudinea comerciantului.
Ce împinge fermierii?
Dacă prețul oferit de procesatori pentru laptele obținut, situat cu mult sub nivelul apei plate, nu mai este o noutate, marja de profit oferită de comerț prin dozatoarele de lapte îi poate pune pe economiștii rețelelor de cablu TV. Dacă pasul curajos făcut, în urmă cu trei ani, de un fermier bănățean a însemnat o investiție de 21.000 de euro, fără TVA, pentru achiziția primului dozator de lapte, concurența importatorilor acestor jucării profitabile a scăzut prețul de vânzare undeva la 5.000 de euro. / dozator. Cu TVA inclus.
Profitul declarat al fermierilor care dețin automate de lapte variază între 43% și 50%, în funcție de propriile cheltuieli (la fel de liber declarate) pentru întreținerea animalelor, transportul și conservarea corectă a laptelui crud. Cei mari, cei care livrează lapte conform și în cantități mari (peste 10.000 litri/lună), obțin de la procesator peste 1 RON/litru, iar dozatoarele devin doar susținători ai cheltuielilor administrative minime și ai cheltuielilor necesare pt. întreținerea personalului (hrană, transport)).